Publicitatea ne înconjoară din toate părțile, este o parte integrantă a afacerilor moderne. Organizațiile mari înțeleg necesitatea publicității de înaltă calitate, așa că creează departamente în care specialiștii sunt angajați în marketing. O campanie publicitară eficientă ajută la creșterea recunoașterii mărcii și la creșterea profitului companiei de mai multe ori. Ce înseamnă conceptul de „publicitate”, ce tipuri există? Care este scopul publicității și obiectivele acesteia?
Istoria apariției și dezvoltării publicității
Cuvântul „reclamă” provine din latină – înseamnă „a țipa”. Dar asta nu înseamnă strigăte, ci difuzarea informațiilor, indiferent dacă ascultătorul vrea sau nu.
Ce este publicitatea?
Există mai multe definiții, dar cel mai bun mod de a reflecta esența este după cum urmează:
Publicitatea este un tip de activitate de marketing care constă în răspândirea informațiilor despre un produs pentru a atrage mai mulți cumpărători. Acestea pot fi date despre o companie, produs, serviciu sau chiar o persoană fizică. Publicitatea poate fi considerată un tip specific de comunicare de marketing.
Publicitatea este distribuită într-o varietate de moduri, în funcție de obiectivul pe care încearcă să îl atingă compania sau de publicul țintă către care se adresează campania. Esența unui astfel de proiect este, în primul rând, să atragă atenția potențialilor cumpărători asupra produsului. Caracteristica publicității este că este o metodă de prezentare non-personală a bunurilor.
Următoarele produse sunt cel mai adesea obiectele publicității:
- produs;
- companie de producție;
- vânzător;
- munca intelectuala;
- un eveniment specific;
- organizație sau întreprindere.
Marketerii nu prezintă întotdeauna produsul doar din partea pozitivă, există cazuri de publicitate negativă, ceea ce creează o anumită reputație pentru marcă. Acest lucru ajută, de asemenea, să atragă atenția asupra produsului și să îl facă mai ușor de recunoscut.
Când a apărut publicitatea?
Nu există o dată exactă a apariției sau primul exemplu, dar cel mai probabil publicitatea a început în același timp când au apărut primele semne de comerț. Încă de la început, omenirea a învățat să cultive hrană pentru uz propriu. De-a lungul timpului, triburile și-au dat seama că într-o zonă există mai mulți pești, iar în alta grâul crește mai bine. Acest lucru a făcut posibilă vânzarea produsului lipsă altor persoane. Și publicitatea, care a prezentat un anumit produs și vânzătorul său din partea cea mai bună, a permis să fie cea mai bună din sistemul de vânzări.
Printre săpăturile din Egipt a fost descoperită o foaie de papirus care anunța că va fi vândut un sclav. Cel mai adesea, reclama la acea vreme era rostită sau cu un minim de cuvinte.
Un uriaș salt înainte în activitatea de publicitate a început după ce au apărut mai multe metode tehnologice de comunicare în masă – tipărirea cărților, radio, TV, telefon, Internet. Publicitatea ca tip separat de activitate a apărut după ce au început să se deschidă primele edituri. Fondatorul publicității tipărite poate fi numit jurnalist din Franța – Theophrastus Renaudot. A început să publice primele reclame în presă, după care au început să se deschidă firme în toată lumea care ofereau servicii de publicitate cu plată în ziare. De-a lungul anilor, fotografiile produselor au fost adăugate la text sau la desene uscate. Așa au început să apară metodele de publicitate și modalitățile de popularizare a unui anumit produs.
De la începutul secolului al XX-lea până în prezent, publicitatea și marketingul s-au dezvoltat activ. Companiile mari au propriile departamente care promovează produse, în timp ce cele mai mici apelează la organizații profesionale.
Caracteristici ale publicității – obiective, funcții, tipuri
Agențiile de publicitate și agenții de publicitate sunt specialiști în furnizarea de servicii pentru diverse companii. Publicitatea profesională este cea mai înaltă calitate și cea mai eficientă. Agenții de publicitate studiază nu numai caracteristicile prezentării produsului, ci și psihologia utilizatorilor, publicul țintă, metodele de influențare a acestuia și un număr imens de alte tehnici. Dar, în primul rând, trebuie să înțelegeți esența publicității.
Sarcina și scopul publicității sunt de a face produsul recunoscut, precum și de a crește profitul companiei producătoare sau al distribuitorului.
Pe termen lung, campaniile publicitare contribuie la crearea unei mărci originale și unice, un brand care va fi recunoscut de toată lumea. Sunt implicați în producerea nu numai a aspectului, ci și a întregii reputații a produsului. În plus, specialiștii încearcă să implice cât mai mulți oameni.
Puteți lua, de exemplu, băutură răcoritoare Coca-Cola. În ciuda faptului că, din punct de vedere al gustului, nu diferă atât de mult de un număr mare de alte băuturi, publicitatea a făcut din acest brand unul dintre cele mai populare de pe piață. Are o reputație pozitivă, deși apa însăși conține o cantitate imensă de zahăr. De asemenea, toată lumea cumpără Coca-cola în timpul sărbătorilor, mai ales de Revelion. Campania publicitară l-a făcut așa cum îl cunoaștem.
Publicitatea modernă afectează nu numai simțurile umane de bază. Specialiștii știu cum să folosească detaliile, sunetele și culorile astfel încât să „mănânce în memorie”, să afecteze subconștientul. De aceea, numai cei care studiază mult timp pot deveni profesioniști în publicitate.
Ce tipuri de publicitate există?
Există mai multe tipuri de publicitate. Unele dintre ele sunt mai populare, altele își pierd deja cererea. Dar particularitatea publicului țintă și a produsului promovat este că unele produse pot fi publicitate doar într-un anumit mod.
Publicitate in aer liber.
Este una dintre cele mai relevante, vechi și frecvent utilizate metode de publicitate. Aceasta este o prezentare a produsului „în aer liber”. Aceasta se referă la afișe, panouri publicitare, afișe publicitare. Avantajul acestui tip este distribuția largă și impactul asupra unui public uriaș, deoarece astfel de reclame sunt văzute de toată lumea.
Cu toate acestea, bunurile exclusive sau prea scumpe nu pot fi vândute în acest fel. De exemplu, bijuteriile scumpe nu sunt vândute prin publicitate exterioară, deoarece cheltuielile pentru o astfel de campanie vor fi nerezonabil de mari, în timp ce vor fi arătate oamenilor, dintre care majoritatea nu sunt publicul țintă.
Mass-media.
Este, de asemenea, o formă obișnuită de publicitate care afectează un număr mare de oameni. Include atât radio, presa scrisă, cât și o metodă care este mai solicitată astăzi – publicitatea televizată.
Avantajul este că toată lumea folosește aceste mijloace în fiecare zi, astfel încât într-un fel sau altul, publicitatea va afecta o persoană. Și chiar dacă ni se pare că publicitatea constantă și obsesivă a unui produs provoacă doar iritații, atunci în timpul unei achiziții între zeci de produse necunoscute, suntem mai predispuși să alegem exact ceea ce am văzut deja.
Datorită televizorului, agenții de publicitate au posibilitatea de a influența o persoană cu „efectul prezenței”. Este similar cu o formă de publicitate personală care generează mai multă credibilitate.
Internetul.
Publicitatea produselor pe internet este unul dintre cele mai dezvoltate și promițătoare tipuri de publicitate. A apărut nu cu mult timp în urmă, în comparație cu alte tipuri, deoarece popularitatea internetului în sine a început recent.
Particularitatea este că este relativ ieftină, acoperind în același timp un număr mare de public (aproape infinit). Campaniile publicitare pot fi configurate astfel încât să aibă un impact direct asupra unui potențial cumpărător. Acest lucru va ajuta la creșterea profiturilor companiei dvs. la cel mai mic cost.
Publicitatea de înaltă calitate și eficientă este cheia succesului afacerii dvs. Chiar și organizațiile non-profit funcționează pe piață, funcționează în societate, deci trebuie să aveți o bună reputație. Publicitatea se ocupă de reprezentarea pozitivă a produsului sau mărcii dvs.